Eveniment de culoare și tradiție la Dumbrăvița
Posted by Jimmy on 19th March 2018
| 110 views

 

Pe data de 17 martie a fost programată la Dumbrăvița întâlnirea cu partenerii de proiect din Opstina Zitiste, Republica Serbia, în cadrul proiectului transfrontalier „Păstrarea vie a tradițiilor și obiceiurilor în 4 domenii”. Timp de aproape un an, cei doi parteneri încearcă prin evenimentele generate pe cele două laturi ale granitei, să sporească integrarea culturală prin reîmprospătarea obiceiurilor locale în 4 domenii tradiționale: dans popular, tradiții gastronomice, tradiții de artizanat popular și obiceiuri populare.

Pe scena Sălii Polivalente din Dumbrăvița a dansat ansamblul „Zora” din satul Srbski Itebej. Spectatorii au aplaudat îndelung evoluția lor semn că le-a plăcut foarte mult. Au încântat apoi publicul cu dansul lor, ansamblul „Dumbraviteana” și formația „Butykos”. Prin evoluția lor dansatorii au pus amprenta „made in Dumbrăvița” și au arătat profilul multietnic al localității noastre.
În sala polivalentă  din Dumbravita, participanții au expus: costume populare, ii tradiționale românești, rochii brodate cu motive tradiționale, trusouri, haine tradiționale (ilice, sumane), diferite broderii. Partenerii din Zitiște au venit cu lucruri făcute de mână, broderii, fețe de mese, costume tradiționale, aranjate într-un anume stil, obicei consacrat în această zonă.
În secțiunea de artizanat, am ales să prezentăm în cadrul proiectului, tehnicile de realizarea a obiectelor de cult tradiționale. Evenimentul având loc chiar în postul Paștelui, în cadrul unui workshop, artistul Bogdan Nueleanu „a predat” partenerilor tehnica realizării icoanelor pictate pe sticlă.

Această artă care ține de spațiul rural și care face parte din obiceiurile tradiționale românești, este o artă care implică un tip de pictură naivă, realizată pe suport de sticlă și care se face pictând în negativ, deoarece ceea ce contează și conferă valoare lucrării este chiar stratul primordial de culoare, ci nu straturile depuse ulterior cum este în cazul picturii pe suport de lemn, pânză sau mușama. Icoana trebuie pictată dupa un “izvor” sau model fără a se da o prea mare importanță proporțiilor anatomice.
Astfel după ce suportul de sticlă a fost curățat cu o bucată de pânză de bumbac înmuiată în alcool pentru a evita apariția oricăror urme posibile pe sticlă, se face desenul cu un marker permanent rezistent la apă și ulei, după care se procedează la pictarea cu culori pe bază de apă sau ulei a zonelor mari, cu tipul de culoare adecvat până când icoana este pictată în întregime. Apoi, peste pictura astfel realizată se pune un suport de carton pentru a conferi o opacitate mai ridicată picturii. Așadar „citirea” corectă a icoanei se face întorcând suportul de sticlă cu partea nepictată în față, procedeu care permite expunerea negativului icoanei și scoaterea în evidență a desenului care a fost acoperit cu culoare.
Partenerii din Zitiste au prezentat tehnici de decorare a ouălor de Paști cu motive populare, prin metoda decupajului prin lipirea bucăților de șervețel cu albuș de ou și au experimentat decorarea ouălor cu ceară de albine. S-au confecționat ornamente pentru Paști: coșulețe, flori, suporturi pentru ouă colorate, etc.

Comments

comments