Selectați Pagina

ANPC avertizează cumpărătorii să se informeze înainte de a achiziționa produse în perioada ofertelor de Black Friday

ANPC avertizează cumpărătorii să se informeze înainte de a achiziționa produse în perioada ofertelor de Black Friday
Publicitate

Paul Anghel, directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), avertizează cumpărătorii să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze în perioada marilor reduceri de preţuri, cum este Black Friday, eveniment care atrage cei mai mulţi cumpărători în mediul online.

„Situaţia actuală, creată de evoluţia COVID-19, a condus la intensificarea comerţului online. Acest tip de afacere se bazează pe relaţia de încredere într-o măsură mult mai mare decât comerţul tradiţional şi, totodată, mediul virtual expune consumatorul unor riscuri noi. În acest sens, atenţionez asupra faptului că la cumpărarea online, consumatorii trebuie să urmărească atent cerinţele privind comanda, livrarea şi transportul cât şi data expedierii produselor. Reducerile mari de preţ, într-o anumită perioadă, sunt binevenite atât pentru consumatori, cât şi pentru operatorii economici. Pentru a beneficia de aceste reduceri, fără să le fie afectate interesele economice, consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze, să fie extrem de vigilenţi şi să acorde maximă atenţie tuturor detaliilor, în special în perioada marilor reduceri de preţuri, cum este Black Friday, care rămâne evenimentul care atrage cei mai mulţi cumpărători în mediul online. Recomand verificarea preţurilor prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs”, a declarat Paul Anghel pentru AGERPRES.

Din momentul în care consumatorul a primit un produs pe care l-a comandat online, acesta are dreptul de a înceta contractul și de a returna produsul în 14 zile, în cazul în care nu este mulțumit de ce a achiziționat, fără să invoce vreun motiv. Profesionistul trebuie să ramburseze toate sumele pe care le-a primit ca plată din partea consumatorului, inclusiv, dacă este cazul, costurile livrării, fără întârziere nejustificată şi nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului.

Rambursarea se face folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, exceptând cazul în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării, spune reprezentantul ANPC.

Totodată, consumatorul trebuie să citească termenii şi condiţiile de funcţionare ale magazinului online, deoarece termenul de 14 zile pentru returnarea produsului)â se poate prelungi cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menţionat în format expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor.

„Indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, preţul trebuie întotdeauna afişat clar, lizibil, în lei şi cu toate taxele incluse (TVA şi alte taxe suplimentare, dacă este cazul)”, a spus Paul Anghel.

Pentru siguranța cumpărăturilor din ofertele de Black Friday, Anghel recomandă cumpărătorilor să citească cu atenţie caracteristicile produsului și să verifice dacă acesta corespunde dorinţelor şi nevoilor lor.

Consumatorul poate contacta telefonic comerciantul pentru orice informaţii suplimentare de care are nevoie în privința produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare, iar modul în care i se răspunde la întrebări, poate oferi acestuia indicii asupra seriozităţii vânzătorului.

„Este important de ştiut faptul că regulile privind garanţiile se aplică şi produselor achiziţionate în perioadele de reduceri. Regulile privind garanţiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziţionate produsele şi de preţul acestora, online, din magazinul clasic, la preţ redus sau la preţ întreg”, spune Anghel.

În momentul achiziţionării unui produs, consumatorul beneficiază de garanţia legală, în temeiul legii. Garanţia legală este de doi ani, dar, pentru produse a căror durată de viaţă este mai mică de 2 ani, poate fi redusă la durata medie de utilizare a produsului, atât timp cât consumatorul este informat despre acest lucru. Conform legii, garanţia legală este responsabilitatea vânzătorului.

„Dacă produsul se defectează sau nu respectă specificaţiile, consumatorul are dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a preţului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificaţiile. Ca regulă, iniţial, se poate alege între reparare şi înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari pentru punerea în practică a acesteia în comparaţie cu cealaltă. De aceea, în practică, repararea este prima măsură care se ia de pentru a asigura funcţionalitatea produsului. Înlocuirea poate interveni în cazul în produsul nu mai poate fi reparat şi se va face numai cu un produs identic. În ceea ce priveşte produsele de folosinţă îndelungată, cum ar fi dispozitivele electronice, dacă, în cursul perioadei de garanţie, totalul intervalelor în care produsul nu a funcţionat din cauza defectelor depăşeşte 10% din respectivă perioada de garanţie, consumatorul poate solicită înlocuirea sau o rambursare a preţului”, a adăugat comisarul ANPC.

„În situaţia in care consideraţi ca drepturile dvs. sunt sau au fost încălcate încercaţi ca prim pas o soluţionare amiabilă cu reprezentantul operatorului economic iar dacă acest lucru nu se realizează sesizaţi/reclamaţi pe www.anpc.gov.ro„, a mai menționat Anghel.

Sursa: Agerpres

Sursa foto: adevarul.ro

Publicitate

Despre autor

Categorii

Videoclipuri recente

Se încarcă...