Selectați Pagina

ITM Timiș: Inspecția muncii împlinește 24 de ani

ITM Timiș: Inspecția muncii împlinește 24 de ani
Publicitate

O dată cu adoptarea Legii nr. 337 din 2018, care reglementează statutul inspectorului de muncă, data de 11 IULIE a fost desemnată pentru a marca ZIUA INSPECȚIEI MUNCII, instituție înființată în baza Legii nr. 108/1999, aflată în subordinea Ministerului Muncii şi Protecției Sociale și care prin intermediul inspectoratelor teritoriale de muncă asigură exercitarea controlului în domeniile relaţiilor de muncă, securităţii şi sănătăţii în muncă şi supravegherii pieţei.

Pentru aniversarea acestei zile, inspectorii de muncă din cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă Timiș nu vor efectua controale, ci vizitele întreprinse la angajatori vor avea rolul de a purta discuții și de a-i informa pe aceștia despre modificările legislative, de a le oferi consultanță pentru clarificarea problemelor apărute în desfășurarea activității zilnice. Totodată, inspectorii de muncă vor fi și la dispoziția angajaților interesați să obțină consiliere în domeniul relațiilor de muncă și a securității și sănătății în muncă.

Scopul acestor discuții interactive este de a evita consecințele nedorite de ambele părți în cazul încălcării legislației în vigoare, aplicarea sancțiunilor pentru încălcarea legislației. De-a lungul timpului s-a demonstrat importanța comunicării de acest fel, unde accentul se pune pe conștientizarea efectului negativ pe care-l poate genera munca prestată fără forme legale de angajare, precum și prejudiciile ce pot deriva din această practică. Vor fi amintite și normele de securitate și sănătate la locul de muncă, a instrucțiunilor de lucru, deoarece dacă angajații prestează activitate într-un mediu de lucru optim, rezultatele vor fi pe măsură.

De altfel, informații pentru clarificarea problemelor din domeniul relațiilor de muncă, securității și sănătății în muncă, se pot obține de la ITM TIMIȘ, telefonic la 0256/407959 sau folosind adresa de email: itmtimis@itmtimis.ro.

Ca urmare a ratificării Convenției 81 a OIM, rolul INSPECȚIEI MUNCII și a ITM TIMIȘ este ca prin autoritatea inspectorilor de muncă să vegheze la respectarea prevederilor legale în domeniul relaţiilor de muncă, al securităţii şi sănătăţii în muncă, prevenirii accidentelor de muncă şi bolilor profesionale, precum şi pentru prevenirea şi combaterea discriminării pe piaţa muncii. Prin toate acțiunile noastre de informare, de prevenire și de control, ne dorim să menținem încrederea cetățenilor în această instituție, să aibă certitudinea că suntem la dispoziția acestora oricând ne solicită sprijinul.

Cu această ocazie, ITM TIMIȘ va transmite o informare referitoare la obligațiile ce vă revin atât pe domeniul relațiilor de muncă cât și pe securitate și sănătate în muncă.

OBLIGAȚIILE GENERALE ALE ANGAJATORILOR ÎN DOMENIUL RELAȚIILOR DE MUNCĂ

Drepturile şi obligaţiile privind relaţiile de muncă dintre angajator şi salariat se stabilesc potrivit legii, prin negociere, în cadrul contractelor colective de muncă şi al contractelor individuale de muncă.

Principalele obligații ale angajatorilor sunt prevăzute în Legea nr.53/2003 Codul Muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare și în H.G. nr.905/2017 privind registrul general de evidenţă a salariaţilor, cu modificările și completările ulterioare:

  • Anterior încheierii sau modificării contractului individual de muncă, angajatorul are obligaţia de a informa persoana selectată în vederea angajării ori, după caz, salariatul, cu privire la clauzele esenţiale pe care intenţionează să le înscrie în contract sau să le modifice;
  • Angajatorul este obligat să încheie contractul individual de muncă în baza consimţământului părţilor, în formă scrisă, în limba română, cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii de către salariat;
  • Să înmâneze salariatului, anterior începerii activităţii, un exemplar din contractul individual de muncă;
  • Să respecte dispozițiile legale privind timpul de muncă şi timpul de odihnă;
  • Angajatorul are obligaţia de a ţine la locul de muncă evidenţa orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidenţierea orelor de începere şi de sfârşit ale programului de lucru;
  • Să acorde salariatilor toate drepturile ce decurg din lege, din contractul colectiv de munca aplicabil si din contractele individuale de munca;
  • Să garanteze în plată un salariu brut lunar cel puţin egal cu salariul de bază minim brut pe ţară;
  • Să plateasca toate contributiile si impozitele aflate in sarcina sa, precum si sa retina si sa vireze contributiile si impozitele datorate de salariati, in conditiile legii;
  • Angajatorul este obligat sa infiinteze registrul general de evidenta a salariatilor si sa opereze inregistrarile prevazute de lege;
  • Să transmită REGES cu datele din contractul individual de muncă cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii de către fiecare persoană care urmează să se afle într-un raport de muncă cu angajatorul în baza unui contract individual de muncă;
  • Să elibereze, la cerere, toate documentele care atestă calitatea de salariat a solicitantului;
  • Angajatorul are obligaţia de a păstra dosarul personal la sediul social sau, după caz, la sediul secundar, care are delegată competenţa încadrării personalului prin încheierea de contracte individuale de muncă;
  • Angajatorul are obligaţia de a notifica, în scris, inspectoratul teritorial de muncă, în a cărui rază teritorială îşi au sediul/domiciliul, despre încheierea contractelor de prestări servicii de completare şi transmitere a datelor în registru, precum şi datele de identificare ale prestatorului, în termen de 3 zile lucrătoare de la data încheierii contractului de prestări de servicii.
  • Să asigure confidentialitatea datelor cu caracter personal ale salariatilor.

OBLIGATIILE GENERALE ALE ANGAJATORILOR ÎN DOMENIUL SECURITĂȚII ŞI SĂNĂTĂȚII ÎN MUNCĂ

În România întreaga legislaţie în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă este armonizată cu Directivele europene.

Principalele drepturi şi obligaţii ale lucrătorului, precum şi obligaţiile angajatorului sunt stipulate în Legea nr.319/2006 a securităţii şi sănătăţii în muncă şi în H.G. nr.1425/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a legii, actualizate.

Angajatorul are obligaţia de a asigura securitatea şi sănătatea lucrătorilor în toate aspectele legate de muncă.

În cazul în care un angajator apelează la servicii externe, acesta nu este exonerat de responsabilităţile sale în acest domeniu.

În cadrul responsabilităţilor sale, angajatorul are obligaţia să ia măsurile necesare pentru:

  • să obţină autorizaţia de funcţionare din punctul de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă, înainte de începerea oricărei activităţi, conform prevederilor legale;
  • asigurarea cadrului organizatoric şi a mijloacelor necesare securităţii şi sănătăţii în muncă;
  • adaptarea muncii la om, în special în ceea ce priveşte proiectarea posturilor de muncă, alegerea echipamentelor de muncă, a metodelor de muncă şi de producţie, în vederea reducerii monotoniei muncii, a muncii cu ritm predeterminat şi a diminuării efectelor acestora asupra sănătăţii;
  • evaluarea riscurilor pentru securitatea şi sănătatea lucrătorilor, inclusiv la alegerea echipamentelor de muncă, a substanţelor sau preparatelor chimice utilizate şi la amenajarea locurilor de muncă;
  • acordarea primului ajutor, stingerea incendiilor şi evacuarea lucrătorilor, adaptate naturii activităţilor şi mărimii întreprinderii şi/sau unităţii, ţinând seama de alte persoane prezente;
  • asigurarea informării fiecărei persoane, anterior angajării în muncă, asupra riscurilor la care aceasta este expusă la locul de muncă, precum şi asupra măsurilor de prevenire şi de protecţie necesare;
  • angajarea numai a persoanelor care, în urma examenului medical şi, după caz, a testării psihologice a aptitudinilor, corespund sarcinii de muncă pe care urmează să o execute şi să asigure controlul medical periodic şi, după caz, controlul psihologic periodic, ulterior angajării;
  • informarea şi instruirea lucrătorilor;
  • asigurarea echipamentelor de muncă fără pericol pentru securitatea şi sănătatea lucrătorilor; asigurarea echipamente individuale de protecţie;
  • prezentarea documentelor inspectorilor de muncă în timpul controlului sau al efectuării cercetării evenimentelor;
  • evidenţa accidentelor de muncă ce au ca urmare o incapacitate de muncă mai mare de 3 zile de lucru, a accidentelor uşoare, a bolilor profesionale, a incidentelor periculoase, precum şi a accidentelor de munca.

Nerespectarea prevederilor legale din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă pot conduce la producerea unor evenimente cu consecinţe grave precum cele petrecute în anul 2022, când la nivelul Inspectoratului Teritorial de Muncă Timiș au fost comunicate 703 evenimente din care 235 de accidente urmate de incapacitate temporară de muncă, 8 accidente de muncă mortale ș restul accidentelor fiind în afara muncii.

Despre autor

Categorii

Videoclipuri recente

Se încarcă...